A+ A A-

Miejskie obchody 100-lecia niepodległości Polski

 Oferta edukacyjna i kalendarz szkoleń związanych z warszawskimi obchodami 100-lecia niepodległości Polski

SZKOŁA NIEPODLEGŁA

Szkolenia

 

1. Dla nauczycieli wychowania przedszkolnego

Forma  Tytuł  Termin  Kierownik 
Warsztaty metodyczne  Zabawy rozwijające umiejętności społeczne dzieci w wieku przedszkolnym  wrzesień  Marta Misztela, Hanna Usielska-Ptaszek
Warsztaty metodyczne  Świat wartości w życiu małego dziecka  październik Marta Misztela, Hanna Usielska-Ptaszek
Warsztaty metodyczne  Różni ale tacy sami. Jak zapraszać innych do udziału we wspólnocie?  październik Sławomira Załęska
Zajęcia modelowe  "Brzydkie kaczątko" bawi i uczy - wykorzystanie bajki w kształtowaniu postaw otwartości i tolerancji (grupa dzieci pięcioletnich)  październik Sławomira Załeska
Warsztaty metodyczne  Dzieci z różnych kultur w przedszkolu  październik Elżbieta Czerwińska-Klemke, Małgorzata Posłuszna
Warsztaty metodyczne  Tradycje ludowe w przedszkolu  listopad  Marta Misztela, Małgorzata Posłuszna

2. Dla nauczycieli świetlic i edukacji wczesnoszkolnej

 Forma  Tytuł  Termin Kierownik 
Projekt edukacyjny  Jak uczyć dzieci o niepodległości? marzec-czerwiec Grażyna Duszyńska, Katarzyna Pilczuk - Pawłowska
Warsztaty metodyczne  Prawa człowieka - Jak uczyć o prawach i jak uczyć praw? kwiecień Eugenia Mathea
Warsztaty metodyczne  Edukacja patriotyczna w świetlicy szkolnej 11.04.2018 r. Eliza Trzepizur
Warsztaty metodyczne  Legendy warszawskie - czego uczą i jak ciekawie o nich uczyć? maj Eliza Trzepizur
Warsztaty metodyczne  Tańce polskie maj Eliza Trzepizur
Warsztaty metodyczne  Demokracja dla najmłodszych wrzesień Eliza Trzepizur
Warsztaty metodyczne  Wykorzystanie literatury pięknej w nauce o demokracji październik Grażyna Duszyńska
Warsztaty metodyczne 100. rocznica niepodległości – inspiracje plastyczne dla klas 1 – 3 wrzesień-październik Katarzyna Pilczuk - Pawłowska
Warsztaty metodyczne Od Warsa i Sawy do dzisiejszej Warszawy październik Eliza Trzepizur
Warsztaty metodyczne Klocki patriotyczne październik Alicja Reda
Warsztaty metodyczne Lapbooki o historii Polski październik-listopad Małgorzata Korchowiec

3. Dla nauczycieli pozostałych etapów edukacyjnych

 Forma  Tytuł  Termin Kierownik 
Kurs doskonalący Demokracja zaczyna się w szkole 22.02.2018 r.   Malwina Żyra
Kurs doskonalący Gdzie są twoje szklane domy? Pytania o Polskę w stulecie niepodległości  luty-czerwiec  Dorota Gołaszewska
Kurs doskonalący  Obywatel a państwo 14.03.2018 r.  Malwina Żyra
Akcja społeczno-artystyczna  Polska to my. Autoportret w stulecie niepodległości wrzesień-listopad Katarzyna Jasińska
Seminarium Józef Piłsudski. Fakty, mity, kontrowersje. Prowadzenie prof. T. Wolsza 13.02.2018 r. Hanna Wach
Seminarium Józef Piłsudski w podręcznikach historii. Prowadzenie prof. D. Jastrzębska - Golonka 27.02.2018 r. Hanna Wach
Warsztaty metodyczne Jak robić ciekawe dekoracje i nie paść ze zmęczenia?  luty Katarzyna Jasińska
Warsztaty metodyczne Teksty i konteksty – kultura polska na drodze do niepodległości 2.03.2018 r. Joanna Wenek
Seminarium Roman Dmowski – polska szkoła politycznego myślenia. Prowadzenie prof. M. Gmurczyk - Wrońska 6.03.2018 r. Hanna Wach
Warsztaty metodyczne Błękitna Armia gen. Józefa Hallera. Dla Ciebie Polsko i Twojej chwały 8.03.2018 r. Barbara Czepik
Seminarium Ignacy Jan Paderewski. Wygrać Polskę na fortepianie. Prowadzenie prof. M. Kornat 13.03.2018 r Hanna Wach
Seminarium Ignacy Jan Paderewski – artysta, wirtuoz. Prowadzenie P. Kania 27.03.2017 r. Hanna Wach
Warsztaty metodyczne Wyszło słowo z worka – dobór tekstów literackich na uroczystości, interpretacja tekstu marzec Beata Zuziak
Warsztaty metodyczne Jak robić ciekawe dekoracje i nie paść ze zmęczenia? (II edycja) kwiecień Katarzyna Jasińska
Seminarium Od króla do prezydenta w Zamku Królewskim 16.04.2018 r. Barbara Czepik
Warsztaty metodyczne Warszawa szklanych domów 11.05.2018 r. Hanna Wach
Konferencja metodyczna Konstytucja i konstytucjonalizm czerwiec Malwina Żyra

Cykl otwartych warsztatów i wykładów dla uczniów i nauczycieli – kierownik Julia Koszewska

 Termin Temat   Prowadzący
22 lutego  Polskie drogi do niepodległości – wykład wprowadzający w tematykę projektu  Aleksander Pawlicki Szkoła edukacji PAFW
15 marca  Warszawa dwudziestolecia międzywojennego – wykład wprowadzający do spacerów edukacyjnych  Jerzy S. Majewski „Gazeta Stołeczna”
5 kwietnia  Bohaterowie Niepodległej  Anna Klimowicz, IPN
17 maja  Współczesny patriotyzm – czym jest, w czym się przejawia?  Jacek Królikowski, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
4 czerwca  Wykład „Polska kinematografia a niepodległość”  Magdalena Wleklik, scenarzystka i reżyserka
11 czerwca  Warsztaty „Polska kinematografia a niepodległość”  Magdalena Wleklik, scenarzystka i reżyserka
30 sierpnia  Kobiety w niepodległej Polsce – ich droga do Wolności  W trakcie ustaleń
13 września Europa – ojczyzna ojczyzn? Polska w Unii Europejskiej Dr hab. Anna Wierzchowska, UW
25 października „Wolność, kocham i rozumiem. Wolności oddać nie umiem” Postawy Polaków na przełomie wieków Dr hab. Tomasz Słomka, UW
8 listopada Polskie drogi do wolności po II wojnie światowej Prof. Jan Skórzyński, Collegium Civitas

Pokazy

 

Cykl filmowy dla uczniów i nauczycieli „Lekcje Wolności w Kinie” – kierownik  Arkadiusz Walczak

Termin Tytuł Prowadzący 
20 lutego Paderewski – człowiek czynu, sukcesu i sławy Projekcja i spotkanie z reżyserem Wiesławem Dąbrowskim Arkadiusz Walczak, Artur Wolski
13 marca Bronisław Piłsudski – zapomniany bohater Projekcja i spotkanie z reżyserem Waldemarem Czechowskim Arkadiusz Walczak, Artur Wolski
kwiecień Defilada Projekcja i spotkanie z reżyserem filmu Andrzejem Fidykiem Arkadiusz Walczak, Artur Wolski
maj Wodzirej Projekcja i spotkanie z reżyserem filmu Feliksem Falkiem Arkadiusz Walczak, Artur Wolski
czerwiec  Ucieczka z kina Wolność Projekcja i spotkanie z reżyserem filmu Wojciechem Marczewskim Arkadiusz Walczak, Artur Wolski
wrzesień  Przeprowadzka Projekcja i spotkanie z reżyserem filmu Jerzym Gruzą Arkadiusz Walczak, Artur Wolski
październik  Poznań 1956 Projekcja i spotkanie z reżyserem filmu Filipem Bajonem Arkadiusz Walczak, Artur Wolski
listopad Indeks Projekcja i spotkanie z reżyserem filmu Januszem Kijowskim Arkadiusz Walczak, Artur Wolski
grudzień Zdzisław Najder. Chciałem zostać lotnikiem Projekcja i spotkanie z reżyserem filmu Mieczysławem B. Vogtem Arkadiusz Walczak, Artur Wolski

Cykl spektakli teatralnych „Barwy niepodległości, kolory wolności” dla uczniów i nauczycieli – kierownik Julia Koszewska

Termin Tytuł Prowadzący
20 lutego  Monodram pt. Nic nowego pod słońcem  Sławomir Holland
16 marca  Spektakl teatralny pt. Kolorowa, czyli biało – czerwona  Bartłomiej Miernik i Fundacja Banina
6 kwietnia  Spektakl teatralny pt. Władcy  Mateusz Tymura i Zespół Teatru Latarnia
październik  Spektakl teatralny pt. Bień  Bartłomiej Miernik i Fundacja Banina

Cykl pokazów edukacyjnych dla nauczycieli w ramach projektu „KINO NA/PRZECIW/ WYKLUCZENIU"

Termin Tytuł Prowadzący
styczeń Cudowny chłopak reż. Stephen Chbosky Arkadiusz Walczak, Artur Wolski
luty Syn królowej śniegu reż. Robert Wichrowski Arkadiusz Walczak, Artur Wolski, Paweł Sala, Robert Wichrowski, Ewa Werstak
marzec Twój Simon reż. Greg Berlanti Arkadiusz Walczak, Artur Wolski, Krzysztof Kliszczyński
kwiecień  Pomiędzy słowami reż. Urszula Antoniak Arkadiusz Walczak, Artur Wolski, Jakub Gierszał
maj Czuwaj reż. Robert Gliński Arkadiusz Walczak, Artur Wolski, Robert Gliński
czerwiec Świadkowie reż. Marcel Łoziński Arkadiusz Walczak, Artur Wolski, Marcel Łoziński

Spacery

 

Cykla zajęć terenowych Ścieżki i drogi do niepodległości w Warszawie – kierownik Julia Koszewska

Termin  Tytuł 
14 kwietnia Wolność ma smak szampana – śladem warszawskiej inteligencji i najsłynniejszych kawiarni międzywojnia
26 maja Ślady niepodległości w stolicy
16 czerwca Międzywojenna Warszawa wielkimi planami się toczy. Jak wyglądałaby polska stolica, gdyby nie wybuch II wojny światowej?
 7 lipca Nie tylko Bodo. Śladami celebrytów dwudziestolecia międzywojennego
25 sierpnia Paryż Północy. Czym stolica zasłużyła sobie na to miano?
22 września Czy rzeczywiście międzywojenna Warszawa była Paryżem Północy? Spojrzenie na stolicę z perspektywy najbiedniejszej dzielnicy -Powiśla.
20 października Dzielnica im. Marszałka Józefa Piłsudskiego: dzielnica-pomnik.
3 listopada Śladami warszawskich emancypantek

Spotkania z nauczycielami

 

Cykl spotkań z warszawskimi nauczycielami „Niepodległa szkoła, wolny nauczyciel”

Termin Gość spotkania 
marzec  Krystyna Starczewska
kwiecień  Elżbieta Jaworska
maj  Ewa Korulska
czerwiec  Piotr Laskowski
wrzesień  Małgorzata Warakomska
październik  W trakcie uzgodnień
listopad  W trakcie uzgodnień

Publikacje

 

Rodzaj Zawartość  Termin publikacji
Publikacja metodyczna WCIES Poradnik związany z organizacją szkolnych obchodów 100 Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości sierpień 2018 r.
Pakiet edukacyjny WCIES “Demokracja zaczyna się w szkole” Materiały na temat edukacji o Holocauście i zagładzie warszawskich Żydów oraz form walki z rasizmem i antysemityzmem (współpraca z Żydowskim Instytutem Historycznym oraz Muzeum POLIN) – redaktor prowadzący Mirosław Tryczyk  sierpień 2018 r.
Materiały metodyczne dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych

Materiały towarzyszące publikacji dla dzieci - Domu Spotkań z Historią – pt. „Historyjki o niepodległej Warszawie”.

Udostępniane przy okazji warsztatów dla nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej

Jak uczyć o faszyzmie?

 

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauczycieli do wzięcia udziału w warsztatach poświęconych tematyce nauczania o faszyzmie.

Termin "faszyzm" nie jest łatwy do jednoznacznego zdefiniowania, a zjawiska, które określamy za jego pomocą, są złożone i wielowymiarowe. Zarazem, co aż za dobrze wiemy z historii, w pewnych okolicznościach mechanizmy faszystowskie prowadzić mogą do działań destrukcyjnych, okrutnych, zbrodniczych.

Zazwyczaj o faszyzmie uczy się na lekcjach historii lub literatury. Uważamy, że jest to zbyt wąska perspektywa, zapewne przyczyniająca się do tego, że "faszyzm" funkcjonuje w języku codziennym na oznaczenie konkretnych historycznych ustrojów lub jako epitet, wywołujący silne emocje, którym różne strony wzajemnie się oskarżają. W żadnym z tych potocznych znaczeń „faszyzm” nie jest kwestią aktualną, wymagającą kształtowania pewnej czujności wobec tradycji Zachodu, której niektóre aspekty umożliwiły dziejową katastrofę. Inaczej mówiąc, w szkołach opowiada się skutkach faszyzmu, nie ucząc pytać o jego przyczyny. Fakt ten wynika z jednej strony ze złożoności samego problemu, z drugiej, z ogólnej orientacji systemu edukacji na przekazywanie podzielonych podług przedmiotów informacji.

Niniejsze warsztaty są częścią projektu "Jak uczyć o faszyzmie?", w ramach którego chcielibyśmy zebrać dorobek różnych dyscyplin takich jak historia, nauka o literaturze, filozofia, socjologia, psychologia czy estetyka oraz opracować w sposób umożliwiający jego zastosowanie przez nauczycieli szkół ponadpodstawowych.

Program warsztatów

 

Warsztaty odbywają się II semestrze roku szkolnego 2017/2018, w czwartki w godz. 18:00-20:00 od dnia 1.03.2018 r.

I. Historia Prowadzenie: prof. Jolanta Żyndul

1.03.2018 r. Antysemityzm w Polsce 1880-1939

15.03.2018 r. Rozwój rasizmu w Niemczech

5.04.2018 r. Legenda mordu rytualnego

II. Film Prowadzenie: Arkadiusz Walczak

12.04.2018 r. Zwyczajny faszyzm? Obraz faszyzmu w kinie dokumentalnym – perspektywa pedagogiczna

17.05.2018 r. Dlaczego polska szkoła skapitulowała przed Chłopcem w pasiastej piżamie? O pułapkach filmowych obrazów Zagłady.

III. Literatura Prowadzenie: Kazimiera Szczuka

19.04.2018 r. Dzieci wobec zagłady. Na podstawie twórczości Henryka Grynberga

26.04.2018 r. Romantyczna konstrukcja Polaka

Prowadzenie: Katarzyna Radecka-Mikulicz

10.05.2018 r. Totalitaryzm w doświadczeniu jednostkowym

24.05.2018 r. Jak mówić o zagładzie dzisiaj i poprzez kulturę współczesną?

IV. Filozofia Prowadzenie: dr Jan Swianiewicz

7.06.2018 r. Nauka w służbie faszyzmu. O tym czego uczy nas teoria krytyczna

Prowadzenie: dr Magdalena Gawin

14.06.2018 r. Nacjonalizm i rasizm wobec problemu tworzenia wspólnoty. Przy silnej inspiracji myślą Michela Foucault.

Prowadzenie: dr Magdalena Gawin i dr Jan Swianiewicz

21.06.2018 r. Człowiek faszystowski. O tym jak go odnaleźć w świecie dookoła

Biogramy

Jan Swianiewicz – związany z Instytutem Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w 2013 obronił doktorat. Autor książki „Możliwość makrohistorii: Braudel, Wallerstein, Deleuze” i artykułów publikowanych w Przeglądzie Filozoficznym, Historyce, Klio, Societas/Communitas i Recycling idei. Specjalizuje się w filozofii historii, teorii kapitalizmu i współczesnej filozofii kontynentalnej. Zaangażowany w organizację Olimpiady Filozoficznej i matury z filozofii.

Magdalena Gawin – nauczycielka filozofii w LOS nr 17 w Warszawie, MOS „SOS” oraz wykładowczyni w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, doktorat obroniła w 2013 roku. Pełni funkcję sekretarza Polskiego Towarzystwa Filozoficznego i Komitetu Głównego Olimpiady Filozoficznej. Współautorka książki „Prawa człowieka w zglobalizowanym świecie”. Specjalizuje się we współczesnej filozofii polityki, prawach człowieka i biopolityce.

Katarzyna Radecka-Mikulicz - kończyła Polonistykę na UW. Od 1989 roku pracuje jako nauczycielka języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym przy Szkolnym Ośrodku Socjoterapii obecnie LXI LO im. Janiny Zawadowskiej przy MOS Nr1 "SOS". Kilka lat pracowała też w Społecznym Liceum Ogólnokształcącym nr 17 w Warszawie. Ukończyła studia podyplomowe Dociekania filozoficzne z dziećmi i młodzieżą na Politechnice Warszawskiej oraz Totalitaryzm - Nazizm - Holokaust - organizowane przez Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu i Akademię Pedagogiczną w Krakowie. Współorganizowała Międzynarodową Konferencję: Uczyć o ludobójstwie, która odbyła się w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w październiku 2017 roku.

Kazimiera Szczuka – krytyczka i historyczka literatury, Członkini Zespołu Gender i Literatura IBL PAN, uczy na podyplomowych Gender Studies IBL PAN, Studiach Polsko- Żydowskich IBL PAN i w liceum ogólnokształcącym w Szkolnym Ośrodku Socjoterapii Warszawie .Autorka artykułów historycznoliterackich, tekstów publicystycznych i książek ; zbioru esejów o literaturze „Kopciuszek, Frankenstein i Inne. Feminizm wobec mitu” ( wyd 2002), „Milczenie owieczek. Rzecz o aborcji” (wyd. 2004) . i wywiadu rzeki z prof. Maria Janion „Transe, traumy i transgresje”. Współautorka m.in. „Encyklopedii Gender” i „Czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon” wydanych w IBL PAN.

Jolanta Żyndul – historyk; zajmuje się historią polskich Żydów i stosunków polsko-żydowskich w XIX i XX wieku; doktorat 1999 i habilitacja 2013 na Uniwersytecie Warszawskim; 1990-2013 pracowała na Uniwersytecie Warszawskim w Centrum Badania i Nauczania Dziejów Żydów w Polsce im. Mordechaja Anielewicza (od 2003 jako kierownik Centrum); 2014-2016 – w Muzeum POLIN, od 2016 – w Żydowskim Instytucie Historycznym. Wykładała w Stanach Zjednoczonych i Niemczech. Laureatka Nagrody Wydawców Książki historycznej Klio (2000) i Nagrody im. Marii i Łukasza Hirszowiczów (2014); Autorka m.in: "Zajścia antyżydowskie w Polsce w latach 1935-1937" (1994), "Autonomia narodowo-kulturalna w Europie Środkowowschodniej w XX wieku" (2000), "Kłamstwo krwi. Legenda mordu rytualnego na ziemiach polskich w XIX i XX wieku" (2011); wydawca pamiętników Apolinarego Hartglasa "Na pograniczu dwóch światów" (1996); obecnie pracuje nad książką poświęconą stosunkowi Józefa Piłsudskiego do Żydów i „kwestii żydowskiej” oraz społeczności żydowskiej do Piłsudskiego.

Udział w formach doskonalenia wymaga elektronicznej rejestracji.

Szczegóły dotyczące godzin, miejsc organizacji poszczególnych wydarzeń, programu – znajdziecie Państwo w ofercie WCIES.

Zapraszamy na stronę Warszawskiego Centrum https://www.wcies.edu.pl/

Miejska Polityka Spoleczna